Gann

Stel hier uw vragen over TA-script, of help anderen met het oplossen van hun probleem
Janus
Contacteer:

Re: Gann

Bericht door Janus »

Wie vanaf augustus het FTI september contract had gevolgd de laatste weken was het al wel opgevallen, de acht zit/zat in grafiek ;)

Kijkt u maar naar onderstaande grafiek.

Grafiek 1:
Afbeelding

Ik heb in de grafiek even verticale rode lijntjes geplaatst op High en Low.
We zien telkens na 8 of 7 candles een ommezwaai in de grafiek.
Maar dan na de low op vrijdag 6 september kiest de koers geen duidelijke richting maar gaat zijwaarts.
Zo'n zijwaartse richting wordt altijd afgebroken, hetzij omhoog het zij omlaag.
.
Onder de grafiek ziet u de RSI(14) en de Wcumveloc afgebeeld.
Goed te zien is dat ze beide na de low op 6 september omhoog gaan.
Bij de gele stippellijn (14-september) zien we dat de Wcumveloc door de dalende paarse weerstand lijn heen omhoog uitbreekt, een voorzichtig koopsignaal; zie ook de RSI (afhankelijk welke methode je aanhoudt).
We moeten nu nog zoeken naar een mooi instap moment, en dat doen we door te kijken naar een korter tijdframe.
Ik pak voor dit verhaaltje even de 15 minuten grafiek.

Grafiek 2:
Afbeelding

U ziet dat op woensdag 19-september rond 15:00 - 16:00 uur zich een prachtig koopmoment aandiende, onder andere op basis van de TAC-DMI (op een ander tijdframe en hier niet weergegeven) en op basis van de tunnels met de gemiddelden.
De bovenste blauwe stippellijn op dat moment was het niveau om in te stappen met als stoploss de onderste blauwe stippellijn.
De opgaande koers werd volledig gedragen door de gemiddelden en een eventueel verkoop signaal (afscheid moment van de positie) diende zich afgelopen vrijdag middag aan bij de blauwe stippellijn.
Al met al 6 index punten in twee dagen, het kan slechter ... ;)
.
..
Dit is korte termijn handel.
Je handelt in de ruis, en dat kan zeer lucratief zijn.
.
Mijn octaven -handel- werkt op een groter tijdframe.
Het vereist echter een -aanwezige kennis- van de eigenschappen van een octaaf.
Ik ga met de uitleg daarvan nog even door de komende tijd, maar ik denk dat ik het af ga breken, en gewoon voor -ons clubje- ga houden.
Toen ik daar vermeldde dat ik ging proberen een en ander over te brengen; werd me al medegedeeld dit niet te doen, -men- zou me waarschijnlijk voor -gek- gaan verklaren.
It be so ;)
.
Ergens verbaas ik me, dat -niemand- geïnteresseerd schijnt te zijn in de onderliggende -zaken/technieken-.
Russell, Tesla, ... en wie weet nog meer ... vertelden al; berg het maar 1000 jaar op; de mensen zijn er niet klaar voor, ze willen het gewoon weg niet weten.
Vreemd.
.
Vriendelijke groet,
JanS ;)
H2OIsBullish

Bericht door H2OIsBullish »

Hallo Jan,

Ik ben reuze benieuwd naar je verhandeling over Octaven, maar de link werkt niet (Error 404). Kan het zijn dat de pagina-naam is aangepast?

Een andere vraag. Tot vier jaar geleden was Psar actief op dit forum. Heb al heel lang niets meer van hem vernomen. Iemand een idee hoe het met hem gaat?

Groet, H2O
Bakstenen

Bericht door Bakstenen »

Het is geen error,Jan heeft denk de pagina verwijderd,ook op een ander forum is de link niet meer geldig,anders Jan mailtje sturen
Janus
Contacteer:

Bericht door Janus »

Voor wie verder wil met -de octaven-: stuur een mail naar jan@jstas.com.
.
Vriendelijke groet,
JanS ;)
Janus
Contacteer:

Bericht door Janus »

Ik had in een topic hier op dit forum beloofd dit weekend wat neer te zetten omtrent de laatste -mededeling- van Dhr. Ehlers.
Dhr. Ehlers heeft als elektrotechnisch ingenieur veel tijd besteed aan het beschikbaar maken van indicatoren die werken op basis van in de elektronica beschikbare formules, en dat toepasbaar op de ons wel bekende koersgrafieken.
In de oktober uitgegeven issue van Stocks&Commodities geeft de heer Ehlers een formule voor een oscillator.
Nu barsten we inmiddels in de TA van de vele oscillatoren, dus dan denk je: stja ..wat nu weer ...
Nou, de focus ligt deze keer niet zozeer op de oscillator, maar op de vraag in hoeverre je indicator -neutraal- is.
Deze keer heeft Dhr. Ehlers het over swing traden.
U kent dat wel, kort door de bocht: kopen wanneer e.e.a oversold is, en verkopen wanneer e.e.a overbought is, in een zijwaartse koersbeweging.
De vraag die Dhr. Ehlers zich deze keer terecht stelt is: hoe neutraal is uw indicator?
Heeft deze indicator geen bias naar up of naar down?
Wanneer de indicator niet -neutraal- is, zal deze uw signalen in een bepaalde richting beïnvloeden.
Om de eventuele beïnvloeding van een indicator te kunnen bekijken, kunnen we op de output signalen van deze indicator een berekening loslaten om de BellCurve te bekijken.
Bij swingtrading maken we immers gebruik van het gegeven dat de koers terug zal keren naar -zijn gemiddelde-.
We moeten dan wel weten wanneer deze koers te ver vanaf zijn gemiddelde zit.
Dat kan alleen juist worden weer gegeven wanneer de indicator een -mooie BellCurve- laat zien.
De meeste indicatoren die we gebruiken hebben echter een onjuiste weergave, ze zijn bevooroordeeld :(
Ze doen aan discriminatie!
.
Nu hebben we gelukkig een manier om deze bevooroordeling teniet te doen :)
En dat is mogelijk door middel van toepassing van de Fisher Transform.
Met behulp van de Fisher Transform kunnen we heel veel indicatoren transformeren zodat deze een verloop krijgen die lijkt op de ideale Bell Curve.
.
Nu is mijn tijd op dit moment op, dus ik plaats alleen even een grafiek met daarin de RSI en een oscillator.
De ta-codes komen later deze week, ik moet ze nog even -oppoetsen-.
In de grafiek(zie hieronder) ziet u boven in de koersdata.
Daaronder ziet u een standaard RSI(14), maar wat interessant is is de blauwe weergave rechts, ik heb geprobeerd TA-script een soort van Bell-curve te laten tekenen.
De bovenste tekening is de Bell-curve voor toepassing van de Fisher transform, en direct daaronder de toepassing na het toevoegen van de Fisher Transform
In het venster daaronder de Oscillator die Dhr. Ehlers weergeeft, met idem de twee Bell Curves.
.
Nu niet direct gaan kwijlen.... het is meestal niet zo mooi als het lijkt te zijn, maar veel belovend is het wel.
Ik zal de komende week /weken even de door mij gedistilleerde code neerzetten, alsmede een manier van handelen daarmee die TradeStation als mogelijkheid meegeeft.
.
Grafiek:
Afbeelding
.
Let er in eerste instantie op hoe mooi de Fisher Transform de indicator output laat verlopen gelijk een Bell Curve.
Ik kom er komende week, of de weken erna wel op terug met een handels voorbeeld zoals tradestation dat implementeert.
Stay tuned ..
.
Nog even snel ...
Kijkt u eens naar de 1/8 lijn inhet MurreyMath frame en hoe mooi de koers daarvan af ketst (1/8 lijn, de beste koers om uit te kijken naar een koop moment) , en kijkt u ook eens naar de signalen vanuit de Cloud grafiek.
.
Welterusten, ik duik onder de wol!
.
Vriendelijke groet,
JanS ;)
vincent

Bericht door vincent »

Zoals gewoonlijk weer zwaar onder de indruk van de diepgang van jouw postings... Ziet er inderdaad veelbelovend uit. Dank en gegroet, Vincent
Janus
Contacteer:

Bericht door Janus »

Nog steeds weinig tijd, maar zoals het er nu uitziet heb ik komende zomer tijd genoeg, wellicht weer zelfs voor een dagelijkse update; wellicht intraday, je moet het jezelf gewoon toewensen, wat je echt wilt gebeurt immers, je bepaalt zelf je lot ...
Denk positief, en het gaat je goed...
Denk negatief en je raakt steeds verder in de put ....
Het is maar wat je wil/kiest ... ;)
Je hebt zelf enorm invloed op wat je bereikt / wilt zijn / waar je wilt zijn ....
.
Nu even een grafiek waarin u kunt zien hoe de AEX probeert keurig binnen de lijntjes te kleuren, hier en daar een uitschietertje, maar oefening baart kunst ;)
.
Bovenin het venster de koersgrafiek met het MurreyMath frame en de Cloud grafiek (Ichi Moku Kinko Hyo) en in het venster direct daaronder de WCumVeloc. Trekt u daarin eens de trendlijnen en zie hoe mooi deze grafiek op tijds en soms zelf voor de tijd waarschuwt voor een trend ommekeer (korte termijn).
.
Ik vind het nog steeds een prachtige indicator van een apotheker uit begin vorige eeuw (hij verveelde zich kennelijk tijdens het pillen draaien ;) )
.
Daaronder even de TAC_DMI afgebeeld, deze keer voor wat betreft eventuele bodems.
Voor toppen moet u de indicator even anders instellen zoals u wel weet (kies DMI-).
Ik heb even drie verticale geel gekleurde lijntjes getekend, die mooi illustreren hoe deze indicator een mooie bodem aangeven.
.
Afijn, er is nog veel en veel meer, heb nog een half jaartje geduld, en dan hoop ik weer een discussie op te starten die hopelijk ook door jullie ondersteund en gedeeld wordt, samenwerking overwint tenslotte alles !
.
Afbeelding
.
Vriendelijke groet,
JanS ;)
vincent

Bericht door vincent »

Hai Jan,

Die TAC-DMI triggert mij al langere tijd :-)

Als voorbeeld, de top op jan 2018 wordt fraai aangegeven, de bodem in feb 2018 eigenlijk gemist (want de DMI kruist draait wel maar kruist niet) en ook de bodem in maart gaf geen duidelijk kruisend signaal.

Is er een manier om een duidelijk signaal te zien (zoals bijvoorbeeld nog een grafiek op 240 min) of een andere wijze van hulp (zonder er een warboel van indicatoren van te maken die in de basis toch nooit allemaal tegelijkertijd uitlijnen... en ik probeer daarom mijn beeld relatief schoon te houden). Een 'one stop shop' bestaat nu eenmaal niet in indicator-land :-)
Nu weet ik natuurlijk dat niets ideaal is en er altijd een 'gevoelfactor' aan te pas komt (en soms wat 'geluk'..), maar wilde toch mijn 'vraagteken delen'.

Gegroet, Vincent

Afbeelding
Janus
Contacteer:

Bericht door Janus »

Hallo Vincent,
wat je al zegt, de ideale indicator bestaat niet.
Pakken we even de bodem van maart.
Jij pakt de slotkoers grafiek, en dan lijkt de indicator de bodem niet goed aan te geven.
Wanneer je nu echter even de slotkoers-grafiek-weergave wijzigt in candlestick weergave, dan zie je dat het niet een -scherpe- bodem is.
En in zulke gevallen zal deze indicator slechter aangeven dat er een bodem is.
Ik kijk in zulke gevallen ook altijd even naar de WCumVeloc (trendlijnen trekken in deze indicator)
En dan probeer ik in te spelen op wat ze samen weergeven.
En wanneer je dat dan doet zie je dat er een paar dagen later een bodem aangegeven wordt.
Maar hoe erg is dat in dat geval.
En zoals ik altijd al zeg, ik ga voor het middenstuk van de vis, de kop en de staart laat ik aan een ander.
Bodem of top raden lukt niet altijd.
.
Vriendelijke groet,
JanS ;)
pdw

Bericht door pdw »

Helemaal mee eens, Jan. Maar als de AEX doet wat ie in het verleden al 2 x deed, dan zou een (voorlopige) bodem er 21 november moeten staan en is het, althans voor mij, uitkijken naar wat 27-28 januari 2019 brengt.
paulkr

Bericht door paulkr »

Dag Janus. Een tijdje geleden heb je geschreven over cyclus in tijd berekening en wanneer we de start van de mogelijke down trend konden verwachten. (Werkstuk ging over de lange cycli vanuit eind 19-e eeuw en de wijze van berekenen -- 1.1618034) . Ik ben erg benieuwd waar we volgens deze theorie vandaag de dag staan. Mocht je nog een flesje wijn in huis hebben dan houd ik be aanbevolen voor een interessante update …

Mvg,
Paulkr.
paulkr

Bericht door paulkr »

Goedenavond JanS. Ik mis je leerzame bijdragen en week updates waarnaar ik elke keer weer uitkeek. Hoop dat we binnenkort weer iets van je mogen vernemen … ?

Mvg,
Paulkr
Janus
Contacteer:

Bericht door Janus »

Hallo PaulKr
Vanwege allerlei omstandigheden heb ik de komende maanden helaas nog geen tijd beschikbaar om verder te werken aan deze topic.
Ik verwacht dat later dit jaar wel weer te doen.
Tussendoor kan ik wel wat schrijven over één en ander, en daarvoor heb ik een een topic gestart onder de link:
viewtopic.php?f=2&t=1638
.
Vriendelijke groet,
JanS ;)
paulkr

Bericht door paulkr »

Hoi JanS,

Fijn te lezen dat je ons niet bent vergeten.
Wat in het vat zit verzuurt niet en we wachten geduldig af.

Gr Paul
Janus
Contacteer:

Bericht door Janus »

Even een kleine update tussendoor.
De S&P500 laat op dit moment een mooie setup zien voor een signaal omlaag.
In onderstaande grafiek ziet u een MA50 weergegeven, met boven die MA50 een groen gekleurde zone en eronder een rood gekleurde zone.
Die MA50 wordt door veel beleggers gezien als een scheidslijn tussen een positieve en een negatieve trend; reden waarom ik de achtergrond boven die MA50 lichtgroen en eronder lichtrood gekleurd heb.
Ik heb niks met die MA50, maar wanneer de beleggers om mij heen dat wel hebben, kan ik er als simplist beter in meegaan.
In Mei dit jaar zien we in de grafiek een situatie ontstaan, waarbij de koers onder die MA50 duikt bij A, en er niet in slaagt weer uit te breken boven die MA50 bij B, en daarna een perfecte Elliott A-B-C met 100% neerzet rond de koerswaarde 2735 bij C.
Mooi man ;)
Let ook eens op de RSI(14) en de Composite index op het moment dat die C geplaatst werd.
Wanneer er bij u geen lichtje opgaat, lees dan eens de 'discussie' door via de link: viewtopic.php?f=2&t=1652
Een perfect voorbeeld waarin u ziet hoe mooi dit werkt!.
.
Maar nu, wat voor morgen, Maandag.
We zien de laatste dagen weer een exact gelijke beweging in de grafiek ontstaan als in Mei.
We zien weer een golfbeweging omlaag naar A, en daarna een retracement omhoog naar B.
We zien bij B weer een mooie positieve candle, gevolgd door een candle die trade binnen de range van die positieve candle.
We hebben nu drie mogelijkheden, en het is altijd fijn wanneer je keuze mogelijkheden hebt, toch? ;)
De eerste is dat de koers zijwaarts zal gaan, maar mijn dwerg-harlekijn-poedel heeft dat liever niet, dus dat zal dan wel niet.
De tweede mogelijkheid is dat de koers verder omhoog gaat, en hoewel dat kan, gaat dat in tegen mijn idee dat een correctie via EW bekeken toch minimaal drie bewegingen moet hebben, minimaal een A-B-C.
En dan de derde mogelijkheid, en dat is degene die ik ingetekend heb, dat is dat er nog minimaal een C omlaag plaats gaat vinden.
En daar ga ik voor.
Wanneer het weer een 100%A -->> C wordt, dan komt C rond de koerswaarde 2735 te liggen.
.
En jeetje, laat dat nu ook net de bodem zijn van de C eind mei/begin juni.
Dus op dat niveau ligt een soort van steun, we gaan het meemaken, hoop ik ;)
.
Maarja, soms krijg je niet wat je graag wilt.
Zodra de koers boven de B van afgelopen donderdag uitkomt, wijzigt het scenario.
Ik wijs alleen op de mogelijkheid van.....
We zien weer een soort van deadkiss op de MA50 net zoals in Mei dit jaar, we zien weer een inside candle afgelopen vrijdag net als bij de bij de B in Mei dit jaar, en wellicht verloopt het weer zo, en zo niet, dan loopt het anders ;)
Ofwel, wat u ook doet, houdt een scherpe stoploss aan!
.
Grafiekje d'rbij ;)
Afbeelding
.
Vriendelijke groet,
JanS ;)
Plaats reactie