Ik heb een aantal grafieken van BTC samengesteld waarin ik verschillende technische analysemethoden naast elkaar gebruik. Het doel is niet om één indicator als “heilig” te verklaren, maar juist om te kijken of verschillende methoden ongeveer dezelfde zones of aandachtspunten aanwijzen. Wanneer meerdere technieken rond hetzelfde koersgebied steun, weerstand of een kantelpunt laten zien, wordt zo’n niveau voor mij interessanter.
.
1. SRL-lijnen / Speed Resistance Lines van Edson Gould
De eerste grafiek toont de SRL-lijnen, ook wel speedlines genoemd, van Edson Gould. Deze lijnen proberen het tempo van een koersbeweging zichtbaar te maken. Ze geven geen exact koop- of verkoopsignaal, maar laten zien waar een koers tijdens een correctie steun zou kunnen vinden, of waar eerdere kracht in de trend begint af te nemen. Vooral bij sterke stijgingen of dalingen kunnen deze lijnen nuttig zijn om mogelijke terugvalzones te bepalen.

2. MurreyMath-frame
De tweede grafiek bevat het MurreyMath-frame. Hierbij wordt de koersruimte opgedeeld in vaste verhoudingen, meestal in achtsten. Daardoor ontstaan horizontale niveaus die kunnen fungeren als steun, weerstand of evenwichtszones. Het aardige van MurreyMath is dat het structuur probeert aan te brengen in een soms chaotisch ogende koersgrafiek. De belangrijkste aandacht gaat vaak uit naar de 0/8-, 4/8- en 8/8-lijnen, maar ook de tussenliggende niveaus kunnen in de praktijk reageren. Let vooral op de 1/8 en 7/8 lijnen...

3. Ichimoku Cloud / Ichimoku Kinko Hyo
De derde grafiek toont de Ichimoku Cloud. Deze methode geeft in één oogopslag informatie over trendrichting, steun en weerstand. De cloud zelf geeft een soort dynamisch steun- of weerstandsgebied weer. Wanneer de koers boven de cloud noteert, wordt dat vaak als positief gezien; onder de cloud is het beeld zwakker. Ook de richting en dikte van de cloud kunnen iets zeggen over de sterkte of kwetsbaarheid van de trend.

4. Gunner Linear Square / Gann-benadering
De vierde grafiek is gebaseerd op het Gunner Linear Square, verwant aan de Gann-benadering. Hierbij wordt gekeken naar koersbewegingen vanuit geometrische verhoudingen en projecties. Het idee is dat koers en tijd niet volledig los van elkaar staan, maar samen bepaalde ritmes of evenwichtsverhoudingen kunnen vormen. Deze grafiek gebruik ik vooral om te kijken waar mogelijke steun-, weerstand- of projectieniveaus liggen vanuit een meer geometrische invalshoek.

5. Composite Index van Connie Brown
De vijfde grafiek toont de Composite Index van Connie Brown. Dit is een momentumindicator die vooral interessant is omdat hij soms afwijkingen laat zien die in een gewone RSI minder duidelijk zichtbaar zijn. De Composite Index kan helpen om divergenties op te sporen: situaties waarin de koers bijvoorbeeld nog een hogere top maakt, terwijl de onderliggende kracht al begint af te nemen. Dat soort signalen zijn geen garantie voor een draai, maar ze kunnen wel waarschuwen dat de trend kwetsbaarder wordt.

Wat ik vooral interessant vind, is om deze methoden niet los van elkaar te bekijken, maar juist naast elkaar te leggen. Een enkel niveau uit één methode zegt mij niet zoveel. Maar wanneer bijvoorbeeld een SRL-lijn, een MurreyMath-niveau, een cloudzone en een Gann-projectie ongeveer in hetzelfde koersgebied samenkomen, dan krijgt zo’n zone meer betekenis.
BTC blijft uiteraard een zeer beweeglijke markt. Deze grafieken zijn daarom niet bedoeld als koop- of verkoopadvies, maar als technische verkenning van mogelijke steun-, weerstand- en kantelzones.
.