compositie van grafieken

Stel hier uw vragen over TA-script, of help anderen met het oplossen van hun probleem
Plaats reactie
Janus
Contacteer:

compositie van grafieken

Bericht door Janus »

BTC bekeken vanuit verschillende technische invalshoeken

Ik heb een aantal grafieken van BTC samengesteld waarin ik verschillende technische analysemethoden naast elkaar gebruik. Het doel is niet om één indicator als “heilig” te verklaren, maar juist om te kijken of verschillende methoden ongeveer dezelfde zones of aandachtspunten aanwijzen. Wanneer meerdere technieken rond hetzelfde koersgebied steun, weerstand of een kantelpunt laten zien, wordt zo’n niveau voor mij interessanter.
.
1. SRL-lijnen / Speed Resistance Lines van Edson Gould

De eerste grafiek toont de SRL-lijnen, ook wel speedlines genoemd, van Edson Gould. Deze lijnen proberen het tempo van een koersbeweging zichtbaar te maken. Ze geven geen exact koop- of verkoopsignaal, maar laten zien waar een koers tijdens een correctie steun zou kunnen vinden, of waar eerdere kracht in de trend begint af te nemen. Vooral bij sterke stijgingen of dalingen kunnen deze lijnen nuttig zijn om mogelijke terugvalzones te bepalen.

Afbeelding

2. MurreyMath-frame

De tweede grafiek bevat het MurreyMath-frame. Hierbij wordt de koersruimte opgedeeld in vaste verhoudingen, meestal in achtsten. Daardoor ontstaan horizontale niveaus die kunnen fungeren als steun, weerstand of evenwichtszones. Het aardige van MurreyMath is dat het structuur probeert aan te brengen in een soms chaotisch ogende koersgrafiek. De belangrijkste aandacht gaat vaak uit naar de 0/8-, 4/8- en 8/8-lijnen, maar ook de tussenliggende niveaus kunnen in de praktijk reageren. Let vooral op de 1/8 en 7/8 lijnen...

Afbeelding

3. Ichimoku Cloud / Ichimoku Kinko Hyo

De derde grafiek toont de Ichimoku Cloud. Deze methode geeft in één oogopslag informatie over trendrichting, steun en weerstand. De cloud zelf geeft een soort dynamisch steun- of weerstandsgebied weer. Wanneer de koers boven de cloud noteert, wordt dat vaak als positief gezien; onder de cloud is het beeld zwakker. Ook de richting en dikte van de cloud kunnen iets zeggen over de sterkte of kwetsbaarheid van de trend.

Afbeelding

4. Gunner Linear Square / Gann-benadering

De vierde grafiek is gebaseerd op het Gunner Linear Square, verwant aan de Gann-benadering. Hierbij wordt gekeken naar koersbewegingen vanuit geometrische verhoudingen en projecties. Het idee is dat koers en tijd niet volledig los van elkaar staan, maar samen bepaalde ritmes of evenwichtsverhoudingen kunnen vormen. Deze grafiek gebruik ik vooral om te kijken waar mogelijke steun-, weerstand- of projectieniveaus liggen vanuit een meer geometrische invalshoek.

Afbeelding

5. Composite Index van Connie Brown

De vijfde grafiek toont de Composite Index van Connie Brown. Dit is een momentumindicator die vooral interessant is omdat hij soms afwijkingen laat zien die in een gewone RSI minder duidelijk zichtbaar zijn. De Composite Index kan helpen om divergenties op te sporen: situaties waarin de koers bijvoorbeeld nog een hogere top maakt, terwijl de onderliggende kracht al begint af te nemen. Dat soort signalen zijn geen garantie voor een draai, maar ze kunnen wel waarschuwen dat de trend kwetsbaarder wordt.

Afbeelding

Wat ik vooral interessant vind, is om deze methoden niet los van elkaar te bekijken, maar juist naast elkaar te leggen. Een enkel niveau uit één methode zegt mij niet zoveel. Maar wanneer bijvoorbeeld een SRL-lijn, een MurreyMath-niveau, een cloudzone en een Gann-projectie ongeveer in hetzelfde koersgebied samenkomen, dan krijgt zo’n zone meer betekenis.

BTC blijft uiteraard een zeer beweeglijke markt. Deze grafieken zijn daarom niet bedoeld als koop- of verkoopadvies, maar als technische verkenning van mogelijke steun-, weerstand- en kantelzones.
.
Vriendelijke groet,
JanS ;)
Janus
Contacteer:

Re: compositie van grafieken

Bericht door Janus »

Wat in deze grafieken opvalt

Wanneer ik de vijf grafieken naast elkaar leg, vallen vooral een paar koerszones op waar meerdere technieken elkaar raken of bevestigen.

De eerste belangrijke zone ligt rond 60.000–62.500. In de MurreyMath-grafiek ligt hier ongeveer de 1/8-lijn op 62.500. In de grafiek met de Speed Resistance Lines van Edson Gould beweegt BTC eveneens in de buurt van een oplopende speedline. Ook in het Gunner Linear Square ligt de koers rond een oplopende rode steunlijn. Dat maakt dit gebied technisch gezien interessant: niet omdat het gegarandeerd steun móét geven, maar omdat meerdere methoden hier een mogelijk steungebied aanwijzen.

Zakt BTC overtuigend onder deze zone, dan komt het gebied rond 50.000–52.500 nadrukkelijker in beeld. Dat niveau valt samen met de 0/8-lijn uit MurreyMath en met een horizontale projectie in de grafiek van de Speed Resistance Lines. Ook historisch gezien ligt daar een gebied waar eerder koersreacties zichtbaar waren. Een daling richting die zone zou daarom technisch niet vreemd zijn wanneer de huidige steunzone breekt.

Aan de bovenkant ligt de eerste duidelijke weerstand naar mijn idee rond 68.000–72.500. In de Ichimoku-grafiek noteert BTC onder de cloud, terwijl de vooruitgeschoven cloud eveneens als weerstand boven de koers ligt. Ook de Speed Resistance Lines laten rond deze zone een horizontaal aandachtspunt zien. In het Gunner Linear Square loopt daar eveneens een projectielijn doorheen. Een herstel tot in die zone zou dus nog steeds slechts een herstel binnen een zwakker technisch beeld kunnen zijn.

Daarboven wordt vooral het gebied rond 75.000 belangrijk. In MurreyMath is dat de 2/8-lijn, en ook in andere grafieken ligt rond dit niveau een overgangszone. Pas wanneer BTC daar overtuigend boven weet te komen, verbetert het technische beeld duidelijker.

Een volgende zwaardere weerstandzone ligt rond 85.000–90.000. Daar komen opnieuw meerdere elementen samen: een horizontale projectie uit de Speed Resistance Lines, de 3/8-lijn van MurreyMath rond 87.500 en de eerder gebroken opgaande structuur in de Composite Index-grafiek. Dat gebied lijkt mij daarom een belangrijke zone waar een eventueel herstel opnieuw getest kan worden.

De Ichimoku Cloud geeft op dit moment nog geen positief beeld. De koers ligt onder de cloud en de cloud zelf ligt als weerstand boven de markt. Dat betekent dat BTC eerst door meerdere weerstandsgebieden heen moet voordat er weer sprake is van een duidelijker positief trendbeeld.

De Composite Index van Connie Brown laat daarnaast zien dat de onderliggende kracht eerder is verzwakt. De koers brak uit de stijgende structuur, waarna een forse daling volgde. De indicator kan wel herstellen vanuit lagere niveaus, maar zolang de koers niet boven de genoemde weerstandzones terugkeert, blijft dat eerder een herstelbeweging dan een bevestigde nieuwe stijgende trend.

Kort samengevat

De grafieken wijzen gezamenlijk vooral op drie belangrijke zones:

60.000–62.500 als eerste belangrijke steunzone;
68.000–75.000 als eerste stevige weerstandzone;
85.000–90.000 als zwaardere weerstand bij verder herstel.

Daaronder blijft 50.000–52.500 een belangrijk vangnet wanneer de huidige steunzone niet houdt.

Het interessante is dat deze niveaus niet uit één enkele indicator komen, maar uit meerdere technieken tegelijk: MurreyMath, SRL/speedlines, Ichimoku, Gunner Linear Square en de Composite Index. Juist dat samenvallen van verschillende methoden maakt deze zones naar mijn idee de moeite waard om in de gaten te houden.
Vriendelijke groet,
JanS ;)
Plaats reactie