Grafiek in de hoofd-grafiek

Stel hier uw vragen over TA-script, of help anderen met het oplossen van hun probleem
Plaats reactie
Janus
Contacteer:

Grafiek in de hoofd-grafiek

Bericht door Janus »

In Wallstreet for Windows is het mogelijk om via een indicator met de naam: 'koersgrafiek in bestaande sectie' een grafiek toe te voegen in de hoofdgrafiek, met dezelfde startdatum zodat er een vergelijk tussen beide koersgrafieken mogelijk is.
De laatste tijd zagen we bijvoorbeeld de koersgrafiek van de AEX zijwaarts gaan, terwijl de koersgrafiek van de S&P500 een 'vuurpijl in zijn kont' schijnt te hebben ;-)
En wanneer je dan via optieconstructies op de SPX of de SPX(W) handelt, dan is het hard werken om die stijging van de S&P500 bij te benen zodat je positie niet in de min komt.
Komt die stijging van de S&P 500 nu omdat het mandje met die aandelen het zo geweldig doet?
Of komt die stijging (in Dollars) nu gewoonweg omdat die Dollar het zo slecht doet?
Daarvoor kun je dan deze indicator (koersgrafiek in bestaande sectie) mooi toepassen, want je kan in de grafiek van de S&P500 in Dollars heel mooi een grafiek van de s&P500 in Euro's neerzetten.
Ik zet die grafiek hier onder even neer.
En dan zie je dat de stijging van de S&P500 gevoed wordt door de dalende Dollar.
.
Sorry, dit is geen nieuwe indicator, dus eigenlijk off-topic, maar ik vond het wel informatief om even mee te delen.
Ik kom nog wel met heel mooie indicatoren, natuurlijk afkomstig van John F. Ehlers, ik heb vorige maand nog e-mail contact met hem gehad. Dr. Ehlers is inmiddels 92 jaar !! en nog altijd actief met het toepassen van DSP op de huidige koersgrafieken, petje af!
De voordelen van indicatoren via DSP zijn dat de lag nagenoeg afwezig is, dit in tegenstelling van veel klassieke indicatoren; zoals bijvoorbeeld een SMA(14) die je laat zien waar het gemiddelde (het center van het koers-window) 7 dagen geleden lag .... ?!?
Die indicatoren komen dan in de topic van Dhr. Ehlers die ik eerder hier op dit forum heb aangemaakt.
Grafiekje er bij: ;-)
.
Afbeelding
.
Vriendelijke groet,
JanS ;)
Bakstenen

Re: Grafiek in de hoofd-grafiek

Bericht door Bakstenen »

Jan, ik heb een andere grafiek de S&P in euro en in $, wat is het verschil
s&p.jpg
Eric

Bericht door Eric »

Jouw grafiek loopt over een langere periode, die van Jan begint op 1/1/2025 en op die datum worden ze gesynchroniseerd (liggen ze op elkaar). Op 1/1/2025 liggen jouw koerslijnen duidelijk niet op elkaar.

---
Eric
Eric

Bericht door Eric »

Uit de online help bij deze "indicator":

De koersgrafiek in bestaande sectie is bedoeld om grafieken van fondsen over elkaar heen te leggen in dezelfde sectie.

Parameters
...
· Koersen synchroniseren met hoofdgrafiek - Wall Street heeft de mogelijkheid om koersgrafieken over elkaar te leggen in dezelfde sectie. Kiest u hiervoor, dan wordt de tweede grafiek over de oorspronkelijke koersgrafiek heen gelegd, waarbij de startpunten van de grafieken precies op elkaar komen te liggen. De koersen van het tweede fonds zijn niet meer zichtbaar; ze worden met een dusdanige factor omgerekend, dat de grafieken "op elkaar passen".
· Automatisch synchroniseren op begindatum - nu worden de startpunten altijd opnieuw op elkaar gelegd, ook wanneer u in de grafiek in- of uitzoomt naar een andere periode.

---
Eric
Bakstenen

Bericht door Bakstenen »

Eric, die moet ik even in laten werken, dus het hangt ervan af wanneer de start datum is?
Eric

Bericht door Eric »

Dat klopt. Je kunt geen datum opgeven waarop ze dan op elkaar moeten liggen, de start van de grafiek bij het toevoegen van de 2e koersgrafiek is altijd het punt waarop ze worden gesynchroniseerd.

Met automatisch synchroniseren op begindatum kun je instellen of er bij in- en uitzoomen automatisch opnieuw moet worden gesynchroniseerd of niet.

---
Eric
Janus
Contacteer:

Bericht door Janus »

Beste heer Bakstenen,

Ik heb (globaal) gekeken naar de periode sinds de heer Trump aan de macht is gekomen. Die periode is, zoals bekend, niet bijzonder gunstig geweest voor de waarde van de Amerikaanse dollar.

Toen ik vervolgens zag dat bijvoorbeeld de AEX de laatste tijd zijwaarts beweegt, terwijl de S&P 500 in dollars juist verder stijgt, werd ik nieuwsgierig naar de mogelijke oorzaak. Want soms ligt die niet direct voor de hand.

Wat me opviel, is dat de stijging van de S&P 500 mogelijk niet zozeer te danken is aan een toename van de reële waarde van de onderliggende bedrijven, maar vooral het gevolg is van een dalende dollar. Met andere woorden: als je betaalt met een munt die aan waarde verliest, moet je meer van die munt neertellen voor dezelfde activa — en dat vertaalt zich in hogere koersen in dollars.

Dat inzicht wordt duidelijk zichtbaar wanneer je de S&P 500 niet in dollars bekijkt, maar omgerekend in euro’s. De koersontwikkeling blijkt dan grotendeels vlak te zijn. Precies om dát verschil te laten zien, heb ik de grafiek gedeeld.

En dat is het mooie van die indicator in WallStreet for Windows, die geeft dat perfect weer.

Met vriendelijke groet,
Jan
Vriendelijke groet,
JanS ;)
Bakstenen

Bericht door Bakstenen »

Jan,
Maar als je het als Amerikaan bekijkt dan ziet die gewoon een stijging van zijn portefeuille.
Alleen de Europese pensioen fondsen gaan goed scheef zitten dankzij een dalende $ en dividend belasting die ze met de nieuwe bil moeten betalen.
In dat licht gezien denk ik dat de slimme jongens/meisjes al sinds Trump aantreden hun posities aan het afbouwen zijn en in Europa weer opbouwen.
Janus
Contacteer:

Bericht door Janus »

Beste heer Bakstenen,
Helemaal mee eens dat de Amerikaan in eigen valuta gewoon een stijging van zijn portefeuille ziet. Maar zodra hij die winst wil omzetten naar bijvoorbeeld Hollandse klompen (of bredere zin: Europese koopkracht), blijkt dat hij er feitelijk geen klomp méér voor krijgt dan een paar maanden geleden.
En dat is precies het punt dat ik wilde maken: de stijging van de S&P 500 in dollars lijkt indrukwekkend, maar zodra je rekent in euro’s — of dus denkt in reële koopkracht buiten de VS — zie je dat die stijging grotendeels verdampt.
Het is een beetje zoals met Monopoly-geld: zolang je binnen het spel blijft, lijkt het alsof je rijker wordt. Maar zodra je buiten dat bord stapt en echte spullen wilt kopen, telt alleen wat je geld nog écht waard is.
.
Vriendelijke groet,
JanS ;)
Plaats reactie